Passbeskrivningar

LES MILLS CXWORX®

Ett 30 minuters, effektivt pass som inspirerar dig att ta din träning till nästa nivå samtidigt som du stärker din kropp!
Fokus ligger på att stärka bålmuskulaturen och de muskler som kopplar ihop över- och underkropp. Så du får starkare mage och rumpa, men tränar samtidigt funktionell styrka och skadeförebyggande träning. Övningarna görs till stor del med kroppsvikt, men vi använder också redskap som gummiband och viktplattor.

LES MILLS BODYBALANCE®

BodyBalance är en perfekt blandning av yoga, tai chi och pilates. Finn din inre och yttre styrka och harmoni med detta fysiska välgörande pass. Vi tränar styrka, core, rörlighet och balans med fokus på vår andning och till skön och följsam musik.

LES MILLS SH’BAM®

Ett härligt 45 min danspass med enkla steg där fokus ligger på att svettas och ha roligt tillsammans! Njut av att släppa loss till listettor och schyssta remixar av gamla favoritlåtar – energigivande och träningseffektivt. Come as you are – leave as a star!

TABATA

Här jobbar vi med effektiv intervall träning. Arbetar med övningar som inkluderar många muskelgrupper på samma gång för att maximera vårt resultat. Intervallerna består av både styrke- och konditionsövningar. Totalt tränar vi varje övning i 4 minuter. 20 sek hård ansträngning följs av 10 sek vila.

LES MILLS SPRINT™

är inget vanligt cykelpass. Det är en tuff 30 minuters HIIT-träning som passar alla oavsett träningsbakgrund. Inspirerad av disciplinen Sprint inom cykelsport använder du dig av cykeln som ett verktyg, för att snabbt ta dig mot dina träningsmål. Fördelen med att träna HIIT på cykel är att tekniken är enkel att genomföra och belastningen på kroppens leder minimal. Klassen är uppbyggd på intervaller där målet är att arbeta på maximal ansträngningsnivå i varje intervall, för att sedan vila och återhämta sig innan du återupprepar intervallen. Intensiteten kan du på ett enkelt sätt justera utifrån din träningsnivå vilket innebär att du ständigt utmanar dig själv utifrån dina egna förutsättningar. Passet är baserat på den senaste forskningen kring högintensiv intervallträning (HIIT). Studier visar att LES MILLS SPRINT™ ökar energin och ämnesomsättningen flera timmar efter avslutat pass vilket hjälper dig att uppnå resultat på ett tidseffektivt sätt.

CORE

Core betyder kärna och är en träningsform med mage och rygg i fokus. Målet är att öka din kroppskännedom och därigenom skapa en bättre hållning. Samtidigt förebygger vi skador då Core stärker stabilitetsmuskulaturen. Detta är en mycket effektiv form av uthållighetsstyrketräning.

BAS-SPINNING

Detta är ett pass som alla kan köra, i synnerhet nybörjare eller om man tycker formkurvan är låg.
Generellt är hastigheter och motstånd lite ”snällare” än på ett vanligt pass. Instruktören anpassar passet efter de som deltar. Är det ovana deltagare blir det mer och tydligare instruktioner, och lämplig intensitet. Är du van och vältränad är du självklart också välkommen, men du får ta mer eget ansvar för intensiteten. Man behöver ju aldrig gå otrött ur en cykelsal.
Du behöver INTE ha cykelskor men ta gärna med dig en vattenflaska och en handduk, det kan behövas.

SPINNING

Effektiv och rolig konditionsträning på cykel, till musik! En träningsform med fokus på hjärta/lungor (kondition), ben, mage och rygg. Spinning är skonsamt för dina knän eftersom de inte utsätts för stötar. Du inspireras av musiken, instruktören och dina cykelkompisar men anpassar belastningen efter din egen förmåga. Du arbetar med kroppens största muskelgrupper vilket gör att du förbrukar väldigt mycket energi och förbättrar din kondition snabbt!
Du behöver INTE ha cykelskor men ta gärna med dig en vattenflaska och en handduk, det kan behövas.

PULS-SPINNING

Pulscykling är en extra dimension på traditionell spinncykling och upplevs av de flesta som lugnare än vanlig cykling (utan pulsmätare). Pulsmätaren är ett bra redskap för att träna med rätt intensitet! Du kör inte för tungt när du ska köra lätt, och du kör inte för lätt när du ska köra tungt =) Du lär känna din kropp och kan få ut exakt det du vill med din träning! Efter varje pass får du en träningsrapport på e-mail.

Det är bara du som vet vilka pulsvärden som är dina. Ditt kortnummer är ditt id-begrepp.

Tänk på att komma i god tid till passet första gången. Vi behöver lägga in uppgifter för att mätningen ska fungera.

X-FIT

X-FIT är ett styrke- och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet. Människans värld är full av rörelser. Vi utför rörelser som stå, sitta, kasta, lyfta, putta, dra, klättra och springa helt naturligt. Vi har gjort detta sedan urminnes tider. De är en del av vår design. Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i passen.

Träningen är väldigt effektiv och rolig! En central del är att övningarna utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas!

Variationen i övningarna är central. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, simning m.m.

X-FIT CIRKEL

X-FIT Cirkel är styrke- och konditionsträning byggt på ständigt varierade funktionella rörelser som utförs med hög intensitet. Denna träningsform lämpar sig för alla! Vi håller till i vår specialbyggda box på nedre våning!

BODYTONING

Styrketräning i grupp för dig som vill forma (tona) kroppen. Vi använder oss av olika redskap som hantlar, skivstång och viktplattor. Vi tränar två muskelgrupper i taget i s.k. superset där vi gör 10-20 repetitioner beroende på muskelgrupp.

TRÄNING 60+

Ett gruppträningspass för dig som fyllt 60 år. Passet är anpassat för den äldre kroppen och innehåller balans, styrka, avslappning och smidighet/stretch. På måndagar serveras frukost efter passet för endast 30 kr.

AROMBASTU

Bastusittning där en värd/värdinna häller vatten med doft över aggregatet och sedan viftar varmluft med en handduk.

EVENTKALENDER

Här kommer du inom kort kunna klicka för att se vad som händer på Corpus

ÖPPETTIDER

Måndag–söndag: 5–23
Läs mer här

KONTAKTA OSS

CORPUS FRISKVÅRDSCENTER

Kinnamarksvägen 1
511 54 KINNA

0320 - 358 00
Maila oss
Vägbeskrivning

INSTRUKTÖR HOS OSS?

Har du en dröm om att bli instruktör?

Skriv några rader om dig själv och din träningsbakgrund och maila Jan.